dinsdag 1 mei 2012

Lelietjes van dalen


Sinds wij jaren terug, tijdens een meivakantie, in ons particuliere vakantiehuisje verwelkomd werden met een vaasje met lelietjes van dalen, ben ik er dol op! Ik had ze ook al in mijn trouwboeket (oktober!) met rode rozen. Nu zou ik geen boeket meer nemen met bloemen van buiten het seizoen, maar goed, het zat in het uitgekozen boeket 29 jaar geleden.
                     We hebben ze zelf ook in de tuin, al vermeerderen ze zich niet zo snel                        en ik krijg ze ook wel kado van mijn vriendin ;-)

Het is in meerdere Europese landen een goed gebruik om een geliefde of dierbare met 1 mei een ruikertje van lelietjes van dalen te geven. In Parijs is 1 mei de dag van het lelietje-van-dalen.
De Franse benaming is 'Muguet'.
Lelietje-van-dalen (Convallaria majalis) komt verwilderd voor in bossen, duinvalleien, op buitenplaatsen, states en borgen.  In mei - juni bloeit de plant met de bekende bolvormige klokjes, die wat lijken op kroontjes. Vandaar ook wel de naam meiklokje. De tweede naam van lelietje-van-dalen majalis betekent letterlijk van de maand mei. Wie bloemen lang op vaas wil houden, moet geregeld het water verversen.
Meer wetenswaardigheden vind je op: http://www.amenti.be/wjdat/lelietjederdalen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen