dinsdag 10 mei 2016

Ode aan de Mastenbroekpolder

Een van mijn favoriete fietsrondjes brengt mij naar de Mastenbroekpolder,
vlakbij ons huis,
Sommigen snappen niet wat ik 'er aan vind'...
en vinden het maar een recht toe recht aan gebied.
Maar ik geniet van de weidsheid en rust 
en ontdek steeds vaker de schoonheid van dit gebied.


Ja, het is inderdaad een polder, een van de oudste van ons land overigens,
(dus recht toe, recht aan), 
maar dat nodigt juist uit om eens goed door te trappen ;-)
op meest gescheiden fietspaden, dat fietst ook prettig.
En zo af en toe stop ik even voor een foto-moment.

Al fietsend met een lekker tempo heb ik zeker oog voor de vele vogels die zich nu weer laten zien; 
futen, zwanen, reigers, kieviten, meerkoeten, waterhoentjes, 
eenden, spreeuwen, scholeksters, kwikstaartjes, zwaluwen
en niet te vergeten ooievaars!

Hervormde kerk - Mastenbroek tijdens avondronde.

De polder wordt gebruikt voor akkerbouw en veeteelt.
Het grootste deel van het gebied hoort trouwens bij de gemeente Zwartewaterland.


Op de terugweg (of heenweg ;-) fiets ik langs het Stoomgemaal Mastenbroek.
Wel langs de N760, een drukke dijkweg tussen IJsselmuiden en Genemuiden.
Het gemaal uit 1855 is inmiddels gerestaureerd en voorzien van een museum en bezoekerscentrum. Het technische gedeelte is origineel, compleet en in werking.




Zie link voor fietsroute Mastenbroekpolder/Kampereiland.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen